Friday, May 10, 2013

Biar lupus tanpa kesudahan

Aku rindu kau.
Aku rindu kita yang dulu.
Aku tak tau kenapa dan aku tak faham.
Apa yang aku nak sendiri, aku tak tau.
Sebab keliru dengan permainan kau. Strategi apa ini ?
Aku tak faham. Binggung.
Lantas. Aku diam. Betul-betul diam.
Persis si bisu yang tidak berkata-kata.
Tapi bisu ini hanya di mulut. 
Hati ini masih kuat ronta berbicara.
Aku rasa bodoh sebab dapat rasa semua ni.
Kadang tu rasa malu pun ada. Sebab apa ya ?
Sebab kau sebahagian dari kucar kacir ni.
Aku benci kau ! benci ! benci ! benci !
Suatu ketika tragedi hitam berlaku dulu, masih ingat bukan ?
Hari yang sama aku cungkil tatu cinta yang tertanam dalam hati ini . 
Memang sakit. Kau tak rasa. Diorang pun tak rasa. Aku hadap sorang.
Aku remukkan cinta tu lalu aku lemparkan ia jauh ke tengah laut.
Biar padan muka aku. Biar padan muka kau. Biar padan muka kita.
Puas hati aku.
Lepas dari tu aku tenang tapi tak lama. 
Senang tapi kosong di dalam.
Apa tu ? Tiada makna.
Entah macam mana, kita kembali semula.
Peluang demi peluang.
Helaian baru asyik di rayu. Kesal pun tak guna.
Makin kasihan. Aku jatuh dengan pujuk rayu.
Hmm.. Jangan salahkan benteng kalau pertahanan sendiri yang lemah. 
Silap pasang langkah.
Jatuh terjerumus sekali lagi. Kecundang. Kalah teruk.
Tapi nak kata apa ? Kelu.
Kini aku terikat. Terlalu kuat. Ketat sampai tidak dapat berganjak walau sedikit.
Bebas ? Apa itu ? Tak faham. Tak rasa.
Kini aku kabur dengan maksud sebenar CINTA.
Maka penjajahan berlaku.
Hei ! Ini bukan aku la ! Bukan hidup aku ! Dulu aku tak seperti ini. Ini bukan caraku !
Aku tidak dilahirkan begini dan aku tidak biasa cara ini !
Ahh.. cakap-cakap itu hanya sia-sia. Dibangkang. Ditengking, Diugut. Diam kembali.
Makin hari makin bersabar.
Makin hari makin tercalar. 
Makin hari makin berkasar.
Makin hari makin berkuasa. 
Makin hari semuanya nampak dusta. 
Makin hari perlu kerap bersumpah.
Makin hari kepercayaan pudar. 
Dan makin hari itu jugaklah rasa cinta itu ibarat dipijak-pijak.
Mana letak haganya ? Oh tiada nilaikah ? 
Nasihat tidak diendah dikatanya pula biadap. Takut perkara buruk jadi, langkah mudah aku jadi hipokrit.
Hmm. biarlah aku tipu hati sendiri. Janji hati kau terjaga rapi.
Muak tapi perlu sabar. Sumpah jelik dengan kerenah tu.
Tapi siapa aku nak libas kau ? Siapa aku nak naik pijak kau ?
Sanggup aku buat macam tu ? kau lebih kenal aku. Kau patut nilai aku.
Ini tak. Kau tau aku dengar kata, kau tunjuk belang. Kau bidas aku teruk.
Aku dengan keputusan untuk berundur. Bawa haluan. Tidak mahu terpesong.
Alhamdulillah Aku kini tenang. Ini yang aku cari. 
Ini hidup aku yang dulu. Ini yang aku mahukan. Dan ini jugaklah yang aku impikan.
Bukan riak, hanya menyatakan diri ini benar-benar tenang tanpa kau disisi.
Ibarat dapat semula kaki yang telah lama kau rampas.
Ibarat dapat semula keadilan yang kau curi !
Dan kini aku dapat semula hidup lama tu.
Itu baru betul cinta. Itu baru betul hidup. Itu baru betul tenang.
Alhamdulillah. Syukur Ya Allah.